حتما برای یک صاحب کسب و کار مهم است که مشتری های زیادی به او مراجعه کنند.
حالا شما باید برای جذب مشتری و فروش بیشتر از قوانینی که برخورد درست با مشتری را برای شما فراهم میکند پیروی کنید.
ما در این مقاله قصد داریم این قوانین را به شما توضیح به شما توضیح دهیم. پس در ادامه با ما همراه شوید.
نحوه برخورد با مشتری
این قوانین موثر شامل موارد زیر هستند :
- گوش دادن به صحبت های مشتری
- دادن پیشنهاد های کاربردی به مشتری
- رد نکردن درخواست مشتری
- دادن اطلاعات به مشتری
- گفتن سود و زیان شما
- مقایسه خود با دیگر فروشندگان
اولین قانون: به حرف مشتری گوش کنید !
قطعا تا به حال شما در صحبت کردن با کسی احساس کرده اید که با دیوار صحبت می کنید. در این جور مواقع به هیچ وجه به طرف مقابل اعتماد نمی کنید.
برای بالا بردن اعتماد مشتری شما باید به مشتری اعتماد دهید که هر انتقاد یا هر حرف و پیشنهادی دارد و به شما می گوید شما آن را با دقت گوش می دهد.
سر تکان دهید!
برای این که مشتری از این موضوع اطمینان پیدا کند و اعتمادش به شما بیشتر شود شما باید در صحبت های مشتری سرتان را به نشانه تایید تکان دهید.
واقعی باشید !
مطمعا باشید اگر واقعا به حرف های مشتری گوش دهید مشتری هم این موضوع را می فهمد.
صحبت ها را تایید کنید!
در حین صحبت های مشتری از کلماتی مانند (شما درست می گویید) یا (می فهمم) و یا (بله) استفاده کنید.
پیشنهاد دهید!
بعد از اتمام صحبت های مشتری درباره همان صحبت ها حرف بزنید و پیشنهاد دهید مثلا اگر مشتری می گوید (( یک لباس می خواهم که نازک باشد)) شما بگویید (( این لباس برای شما مناسب است )).
دخالت نکنید !
فرض کنید مشتری با دوستش به فروشگاه شما برای خرید مراجعه کرده و از شما روسری سفیدی درخواست کرده است.
بعد که روسری سفید شما را می بیند آرام به دوستش می گوید ( خیلی قیمتش بالاست )
شما نباید روسری دیگری برایش بیارید و بگویید ( قیمت این ها مناسب است )
شما باید هوشمندانه عمل کنید. مثلا روسری ای با قیمت مناسب بیاورید و بگویید ( این هم یکی از طرح های زیبای ما است. )
قانون دو: پیشنهاد های عالی به مشتری خود بدهید !
حتما با دادن یک پیشنهاد خوب به یک مشتری هم او را جذب و شیفته خود میکنید وهم کالای خود را به او می فروشید.
باید این را بدانید که برای دادن یک پیشنهاد خوب باید حتما روحیه و تفکرات هر مشتری را بشناسید تا بتوانید تشخیص دهید که او چه چیزی را می پسندد تا به او پیشنهاد دهید.
اما با توجه به متفاوت بودن سلیقه و روحیه مشتریان سخت است تا پیشنهاد خوبی به او بدهید. پس باید چه کار کرد ؟؟
شما می توانید با روشی بسیار آسان از روی حرکات و صحبت های مشتری او را بشناسید. برای مثال فکر کنید مشتری ای وارد مغازه (برای مثال لباس فروشی) شما می شود و از شما روسری سفید درخواست می کند و بعد که آن را از شما می گیرد از شما می پرسد ((آیا ای روسری مو جمع می کند ؟؟)) و شما از این سوال می توانید بفهمید که مشتری در راهت بودن و نحوه شست و شو آن حساس است پس شما در این زمینه هر جنسی دارید برای او میاورید و این می شود یک پیشنهاد خوب!!
قانون 3 : هرگز درخواست های مشتری را رد نکنید !
باز هم می خواهیم مثال را شامل کارمان کنیم تا شما موضوع را به صورت کامل درک کنید.
فرض کنید کسی برای خرید طلا به مغازه ( فرض کنید طلافروشی ) شما مراجعه کرده است و از شما طلای شکل ستاره درخواست میکند اما شما این طرح را ندارید شما به جای این که بگویید این طرح را نداریم می توانید بگویید این طرح موجود نیست اما این طرح پیشنهادی من به شما است و بعد یک طرح که دلخواه مشتری است را به او پیشنهاد دهید.یا اگر نتوانستید روحیه مشتری را شناسایی کنید طرح پر فروش خود را رو به رویش قرار دهید اگر مشتری با آن هم راضی نشد میتوانید مغاذه هایی که شاید این طرح را داشته باشند را به او معرفی کنید.
شاید بگویید چرا باید به رقبای خود کمک کنیم ؟؟
اما با این کار مشتری را راضی می کنید که اگر دفعه بعد خواست طلا بخرد به شما مراجعه کند.
باید این را هم بگوییم که در دادن آدرس هم این گونه است مثلا اگر کسی آدرس جایی حتی رقبای شما را پرسید آدرس آن را با احترام به او بگویید این کار باعث افزایش فروش شما می شود.
قانون 4 : به مشتری اطلاعات دهید!
شاید برای مشتری مهم باشد بداند که این کالا از چه جنسی ساخته شده یا چگونه ساخته شده .
شاید برایش مهم باشد تا بداند چرا این کالا با کیفیت است .
شما باید در فروش خود و دادن اطلاعات به مشتری بهاین دو نکته توجه کنید:
- چرا به این کالا نیاز دارد
- چرا باید این کالا را از شما بخرد
بعضی وقت ها دادن اطلاعات به مشتری باعث بیشتر شدن اعتماد او به شما می شود.
نکته 5 : فاکتور خرید و فروش خود را به مشتری تحویل دهید!
آیا تا به حال شده که با خود حساب کنید فلان کس چقدر درآمد دارد ؟؟
جالب است بدانید مشتری های شما میخواهند دقیق بدانند که شما چقدر سود کرده اید.
و شما می توانید با نشان دادن فاکتور خرید و فروش خود به صورت صادقانه مشتری را راضی کنید که شما بهترین هستید !!
قانون آخر: فقط همین، مقایسه !!
گاهی وقت ها مشتری می خواهد بداند مغازه شما با دیگر مغازه ها چه تفاوتی دارد و شما باید در این مواقع ارزش های فوشگاه خود را در نظر گرفته و با دیگران مقایسه کنید.
برای مثال قیمت ارزان تر یا کیفیت بهترو خدمات بیشتر و یا حتی دکوراسیون بهتر !!
باید بدانید بیش از 40 درصد از فروش شما بستگی به مهارت مقایسه دارد و سعی کنید در این موضوع به هیچ وجه به مشتری دروغ نگویید.
سخن آخر
با تشکر از شما که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید .
امیدواریم این مطالب که در اختیار شما قرار داده شد مفید بوده باشد و شما از آن لذت ببرید
نکته آخر این که سعی کنید همیشه در برخورد با مشتری مهربان باشید و به او ارزش بگذارید تا او نیز به شما ارزش بگذارد.